Chicago - Aug. 20, 2019
Music TV Politics Sports Books People Places & Things
 
Beachwood Politics
Our monthly archive.
Who We Are
Chicago by the numbers.
Sausage Links
Wiki Daley
Wiki Rahm
Illinois Channel
CAN TV
Ralph Martire
Doonesbury
Government Attic
Division Street
Indie Political Report
The Obameter
ProPublica
The Intercept
SCOTUS Blog
American Dream Betrayed

As Global Temps Soared, U.S. Media Coverage Of Right-Wing Think Tanks' Climate Lies Rose Over Last 5 Years

A new Public Citizen analysis shows that over the last five years - as rising global temperatures repeatedly set records - national television news networks and the 50 most widely circulated newspapers in the United States increased their coverage of right-wing think tanks denying the climate emergency or that the global crisis is the result of unsustainable human activity.

"Amazingly, coverage of the deniers' messages has risen over the past five years as the climate crisis has worsened, with much of it being uncritical," said Allison Fisher, outreach program director for Public Citizen's climate program. "The media should not give these organizations a platform, and if they must cover them, do a better job of alerting readers and viewers who is funding them."

trump_climate_hotel_0.jpegOutside the Trump International Hotel in Washington, D.C., in April 2017/Oil Change International via Twitter

The consumer advocacy group released its new study ahead of the 13th annual conference of the Arlington Heights-based Heartland Institute - the self-described "leading think tank promoting skepticism of the theory there is a human-caused climate crisis" - which kicked off at the Trump International Hotel in Washington, D.C., on Thursday.

The study focuses on coverage of the Heartland Institute and the four other think tanks associated with the conference - the American Enterprise Institute, the Competitive Enterprise Institute, the Cato Institute, and the Heritage Foundation - from 2014 through mid-June 2019.

According to Public Citizen:

The number of media mentions featuring the think tanks and published op-eds by them rose over the five years, hitting a peak in 2017 (in the wake of President Donald Trump's inauguration) and remaining steady over the course of 2018, Public Citizen found. Many outlets cited the deniers to provide "balance" - even though the deniers' positions have been widely debunked. Most outlets didn't inform viewers or readers that the think tanks receive fossil fuel money.

"The mounds of scientific evidence that the burning of fossil fuels is overheating our planet, coupled with the knowledge that the fossil fuel industry has funneled money to think tanks to manufacture doubt about the crisis," Fisher said, "should lead to a radical decline in the influence of climate deniers in the media."

Public Citizen analyzed transcripts from six television networks - ABC, CBS, CNN, Fox, MSNBC and NBC - as well as articles and op-eds in newspapers that included the Atlanta Journal‐Constitution, the Boston Globe, the Chicago Sun‐Times, the Chicago Tribune, the Denver Post, the Detroit Free Press, the Houston Chronicle, the Los Angeles Times, the Miami Herald, the New York Post, the New York Times, the Philadelphia Inquirer, the San Francisco Chronicle, USA Today, The Wall Street Journal and the Washington Post.

The analysis shows that across all 50 newspapers, the right-wing think tanks were cited or published a total of 528 times on the climate crisis. Only 17 percent of those mentions included an acknowledgement of the think tank's ties to the dirty energy sector, and 60 percent "presented arguments or comments by think tank representatives as legitimate views."

Of all the reviewed papers, the New York Times mentioned the think tanks the most - in 84 pieces over the five-year period. However, Public Citizen pointed out, "while 34 of those pieces provided false balance, the paper also published 17 pieces exposing climate denial and didn't publish any op-eds by the think tanks or by those citing the work of the think tanks."

The Wall Street Journal published the most op-eds of any newspaper - 18 of the collective 84 - and mentioned the think tanks 44 times. Public Citizen found that the majority of the mentions supported the think tank's position and only one Journal article acknowledged ties to the fossil fuel industry.

On the television side, Public Citizen documented 62 segments that featured the positions of or a representative from one of the think tanks. The large majority of segments - 89 percent - aired on Fox News Network and CNN.

While all Fox segments "legitimized denier arguments," according to Public Citizen, more than half of CNN's segments included the denier perspective for "balance."

This post is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 License.

-

Comments welcome.



Permalink

Posted on July 26, 2019


MUSIC - Coming Music Movie Attractions.
TV - 24 Hours With The Game Show Network.
POLITICS - The Importance Of The 1619 Project.
SPORTS - The Ex-Cub Factor.

BOOKS - The GOP's Favorite Serial Killer.

PEOPLE PLACES & THINGS - Tribune Tower's Luxury Living.


Search The Beachwood Reporter

Subscribe To Our Newsletter
Email:

Follow BeachwoodReport on Twitter



Beachwood Radio!